בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

האנטומיה, מבנה וחלקי צמח הקנאביס

האנטומיה, מבנה וחלקי צמח הקנאביס

האנטומיה, מבנה וחלקי צמח הקנאביס

מאמריםקנאביס 101

יותר ויותר מטופלי קנאביס רפואי מתחילים לחקור את התרופה אותה הם צורכים ומעוניינים לדעת את ההיסטוריה של הצמח, מרכיביו השונים ותכונותיו הרבות. במאמר הבא נסביר על האנטומיה של צמח הקנאביס וחלקיו השונים. 

תמונת קנאביס המחשה

לצמח הקנאביס כמה מבנים, רבים מהם נוכל למצוא בכל מיני צמחים פורחים. צמח הקנאביס גדל עם גבעולים צרים וארוכים עם עלי המניפה הגדולים והאיקוניים שלו הנמתחים מאזורים הנקראים “מפרקים” (Nodes) עליהם נרחיב בהמשך. הקנאביס בולט בפרחיו – או בניצניו – היכן שמתרחשות תצורות ייחודיות ומורכבות – “שערות” כתומות, קריסטלים מנצנצים – הטריכומות ופרחים שמנמנים עטופים בעלים זעירים.

מבנה וחלקי צמח הקנאביס

זרעים

זרעים מיוצרים בצמחי קנאביס נקביים ונושאים את הגנטיקה של זכר ונקבה. זרעים צריכים לנבוט כדי שיצמח להם שורש, שיהפוך לשורש העיקרי שמעגן את הצמח.

שורשים

השורשים צומחים מטה מהגבעול הראשי של הצמח לתוך האדמה. השורש הראשי בצמח הקנאביס מורכב מגזע גדול שאליו מתחברים עשרות תתי שורשים קטנים, השואבים מן הקרקע את המים והחומרים המזינים שעוזרים לצמח לגדול. השורשים בעלי תפקיד מרכזי ומהווים את החיים של צמח הקנאביס, מושכים מים וחמצן לתוך הצמח כדי שיוכל לגדול בריא וחזק. ככל שהקרקע עשירה יותר בחומרים מזינים, כך סיכוייו של הצמח לגדול יותר טובים. 

עלי הפסיג

אלו הם העלים הראשונים שצומחים מהזרע לאחר הנביטה (הנבט). הם מגיעים בדרך כלל בזוגות, ולראות אותם זה סימן להנבטה מוצלחת ולכך שהצמח בדרך לגידול בריא וחזק. 

הגזע הראשי וענפים

הגזע הראשי, או הגבעול של צמח הקנאביס צומח ישירות ממערכת השורשים ותומך בכל הענפים הצדדיים. הגבעול נותן את המבנה הצמחי ויציבות. לעתים קרובות, מגדלים חותכים את הגזע ב”מפרקים” של הצמח, מה שמאלץ את הצמח לצמוח יותר לרוחב, וליצור יותר מקום לניצנים. לגזע הראשי שימושים רבים אחרים כמו חומר בסיס לייצור בדים, חבלים, בטון ומוצרים רבים אחרים. הענפים הצומחים מהגבעול הראשי תומכים בעלי המניפה והניצנים.

אנטומיה של צמח הקנאביס מתוך אתר i49.net
אנטומיה של צמח הקנאביס מתוך אתר i49.net

ה”מרפקים” (Nodes)

מפרק, או Node באנגלית הוא נקודה שבה צומח ענף מהגבעול או הגזע הראשי, או צומח ענף מענף אחר. עלי מניפה וניצנים יכולים לצמוח בחלק מהמפרקים, אך לא בהכרח בכולם. בעת קביעת המין של צמח הקנאביס, אם זהו צמח זכרי או נקבי, יופיעו במפרקים טרום-פרחים, או תחילתם של איברי מין זכריים ונקבים. המרווח בין המפרקים יקבע האם הצמח יגדל לגובה או ישאר נמוך. 

עלי המניפה

עלי המניפה אלו העלים הגדולים, המפורסמים והאייקוניים של צמח הקנאביס שכמעט אין אדם שלא מכיר. עלי המניפה לוכדים אור עבור הצמח וצורתם ממקסמת את היכולת של הצמח להשתמש בפוטוסינתזה, שומרת על הפרחים ומגנה על הצמח. הצורה הייחודית של עלי המניפה מאפשרת לפרחים לספוג כמה שיותר אור שמש ומאפשרת להם לגדול ולצמוח בצורה האופטימלית. בדרך כלל אין להם שימוש והם נזרקים בעת ה”טרימינג” – פעולת החיתוך והקיצוץ של עלים לאחר שהצמח נקטף ולפני תהליך הייבוש. באמצעות צורת העלים ניתן גם לדעת את סוג הצמח – עלים רחבים וכהים מסמנים כי הצמח הוא מסוג אינדיקה, ועלים בהירים ודקים יותר מרמזים כי זהו קנאביס מסוג סאטיבה.

עלה קנאביס

עלי הגביע

עלי הגביע, המכונים “עלי סוכר” באנגלית (Sugar Leaves) הם העלים הקטנים החיצוניים של הפרח המצופים בשרף של טריכומות המפרישות את החומרים הפעילים כמו THC ו-CBD. עלי הגביע נשמרים בדרך כלל במהלך ה”טרימינג” וניתן להשתמש בהם עבור מוצרי קנאביס רבים (מגולגלות, שמנים וכו’). 

תפרחות

ידועות גם כניצנים, התפרחות של צמח קנאביס הם פרי העבודה. הם אלו המכילים את הקנבינואידים והטרפנים המציעים יתרונות בריאותיים. פרחים גדלים רק על צמחי קנאביס נקביים. התפרחת המרכזית, או קולה (Cola), היא האזור בו פורחים פרחים נקביים דחוסים נוצרת בקצה העליון של הצמח.

תפרחת מינט ג'י אס סי

גביעים

גביע (Calyx) הוא מה שמכיל את חלקי הרבייה של הצמח הנקבי. הגביעים מופיעים על הצמח כסוג של “עלים” בצורת דמעות ירוקות, ומכוסים בכבדות בבלוטות שרף המייצרות את הריכוז הגבוה ביותר של קנבינואידים מכל חלקי הצמח. 

עלי (שחלה)

העלי (Pistil) מכיל את חלקי הרבייה של פרח, והגדילים דמויי שערות נקראים סטיגמות (Stigmas). שערות אלו משמשות לאיסוף אבקנים מהצמחים הזכריים. הגדילים דמויי השערות של העלי מתחילות בצבע לבן ומתכהות בהדרגה לצהוב, כתום, אדום או חום במהלך הבשלת הצמח. לעלי תפקיד חשוב ברבייה אך לא משפיע על על החוזק או הטעם, בניגוד למה שרבים חושבים. 

טריכומות

למרות גודלם המזערי, קשה לפספס את “שמיכת” השרף עם הקריסטלים הנוצצים על הפרחים או הניצנים של הקנאביס. שרף זה מופרש דרך בלוטות שקופות על עלי הצמח, הגבעולים והגביעים. צמחים פיתחו במקור טריכומות כדי להגן מפני טורפים ומזיקים חיצוניים, כמו בעלי חיים או נזקי טבע. הקריסטלים הקטנטנים השקופים הללו מלאים בטרפנים וקנבינואידים כמו THC ו-CBD

טריכומות תחת מיקרוסקופ
טריכומות תחת מיקרוסקופ

צמחי קנאביס זכריים ונקביים

קנאביס הוא צמח דו-ביתי, כלומר יכול להיות זכר או נקבה, ואיברי הרבייה הזכריים והנקביים מופיעים על צמחים שונים. הקאנביס שאנו צורכים מגיע מצמח הנקבה בלבד. צמחים נקביים מייצרים את הפרחים המפרישים שרף, וזכרים מייצרים שקי אבקנים ליד בסיס העלים. צמחים זכריים מאביקים נקבות כדי ליזום ייצור זרעים, אבל הניצנים שאנו צורכים מגיעים מצמחי נקבה ללא זרעים – צמחי נקבה אלו נקראים “סינסמיליה” (Sinsemilla) אשר משמעותו “ללא זרעים”. מגדלים יכולים להבטיח את מין הצמחים שלהם על ידי גידול שיבוטים או ייחורים אשר זהים מבחינה גנטית. 

איך קובעים את מין צמח הקנאביס

צמחי קנאביס מראים את המין שלהם לפי מה שצומח בין המפרקים שלהם, היכן שהעלים והענפים משתרעים מהגבעול, או הגזע הראשי. שקי אבקנים יתפתחו על צמח זכר כדי להפיץ זרעים ושערות העלי (סטיגמות) יתפתחו על צמח הנקבה כדי לתפוס אבקנים. אפשר לראות את ההבדלים האלה שבועות לפני שהם מתחילים לשרת את מטרותיהם במחזור הרבייה. אלה ידועים בשם “טרום-פרחים“. הם מתחילים להתפתח ארבעה שבועות לתוך הצמיחה, אך הזה עשוי להימשך מעט יותר זמן, תלוי באיזו מהירות מתרחש שלב ההנבטה. עד השבוע השישי, אמורים כבר למצוא את הפרחים המוקדמים ולקבוע בביטחון את מין הצמח. אפשר לבחון את המפרקים של הצמח ולחפש צמיחה מוקדמת של שקי אבקנים קטנים על צמח זכר, או את העלי על נקבה, שבסופו של דבר יפיק את הסטיגמות דמויות השערות הקטנטנות. 

צמח קנאביס זכרי ונקבי מתוך אתר newnormal420
צמח קנאביס זכרי ונקבי מתוך אתר newnormal420

צמחי קנאביס נקביים

צמחי הקנאביס הנקביים הם ה”פרסים” של צמחי הקנאביס – האמהות. הן אלו המצמיחות את הפרחים שכולנו מכירים ואוהבים. בכל פעם שאנו רואים תמונה של צמח קנאביס עם פרחים, אנו מסתכלים על צמח נקבה. צמחי הנקבה מקבלות אבקנים מצמחי הזכר כדי לייצר זרעים, שיעבירו את הגנטיקה של שני הצמחים לדור הבא. עם זאת, צמח הקנאביס מטופח בעיקר עבור פרחים, לא זרעים, ולכן הנוהג של גידול סנסימילה, או קנאביס “ללא זרעים”, נפוץ כיום. צמחי נקבות וזכרים גדלים בנפרד, זכרים אפילו נזרקים, כדי למנוע האבקה של הנקבות. זה מאפשר לצמחי הקנאביס הנקביים למקד את האנרגיות שלהם בייצור פרחים במקום בייצור זרעים. צמחי זכרים וצמחי נקבות מואבקים בדרך כלל רק עבור הכלאת זנים או יצירה של זנים חדשים

צמח קנאביס נקבי

צמחי קנאביס זכריים

צמחי קנאביס זכריים מגדלים שקי אבקנים במקום ניצנים. צמחים זכרים נזרקים בדרך כלל כי לא רוצים שהם יאביקו את הנקבות וייצרו זרעים – אף אחד לא רוצה לעשן פרחים עם זרעים בתוכם. צמחי זכרים חשובים בתהליך הרבייה. כאשר מאביקים נקבות, הזכרים מספקים מחצית מההרכב הגנטי שהורש על ידי הזרעים. צמחי קנאביס זכרים יכולים לשמש גם עבור:

  • סיבי המפ, קנאבוס (Hemp) – הזכרים מייצרים חומר רך יותר, בעוד שהנקבות מייצרות סיב גס וחזק יותר. הסיבים הרכים מצמחי קנאביס זכרים טובים יותר למוצרים כמו ביגוד, מפות וכלי בית אחרים.
  • הפקת תמציות – לצמחי קנאביס זכרים יש מעט THC והם יכולים להיות פסיכואקטיביים, אבל הרבה פחות מהצמחים הנקביים. כמויות קטנות של קנבינואידים ניתן למצוא בעלים והגבעולים איתם ניתן להפיק שמני קנאביס ותמציות אחרות.
צמח קנאביס זכרי

מהו צמח קנאביס הרמפרודיט (דו-מיני)?

צמח ההרמפרודיט הנדיר, צמח קנאביס דו-מיני, מכיל איברי מין נקביים וזכריים כאחד. צמחים אלו יכולים לפעמים להאביק את עצמם, אבל זה בדרך כלל רע מכיוון שהם יוצרים פרחים עם זרעים וגם מעבירים גנים הרמפרודיטיים. תופעה זו יכולה לקרות כאשר הצמח מגיע למצב של לחץ גדול. חלק מגורמי הלחץ כוללים:

  • נזק לצמח
  • מזג אוויר גרוע
  • מחלות
  • חוסרים תזונתיים

ישנם שני סוגים של צמחי הרמפרודיט:

  • צמח זה מפתח גם פרחים נקביים וגם שקי אבקנים זכריים 
  • אברי הרבייה מתפתחים בקצב לא מסונכרן מה שיוצר מצב שסימנים התחלתיים של אברי רבייה זכריים בדמות “בננות” קטנות יצוצו מתוך הפרחים
צמח קנאביס הרמפרודיט (דו-מיני)

מכיוון שתופעה זו מתרחשת כאשר צמח הקנאביס נמצא בלחץ, חשוב להשגיח על צמחים לאחר שהם נחשפו לגורמי לחץ. 

כאנביס – פלטפורמה דיגיטלית לאיתור והזמנה באיסוף עצמי או משלוח של קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת המורשים לנפק קאנביס על פי משרד הבריאות. כאנביס מאפשרת הנגשת מידע, ממשק ידידותי ונוח למטופל, כמו כן אפשרות לחיפוש מלאי קנאביס רפואי מכל בתי מרקחת בארץ, עם כל התוצאות במקום אחד, כולל: השוואות מחירים של קנאביס רפואי בין בתי המרקחת השונים, חיפוש אצווה, ובנוסף אזור של מבצעים והנחות של כל הזנים הקיימים במלאיי בתי המרקחת בשוק הקנאביס הרפואי ובישראל בכלל בכל רגע נתון. כאנביס החלה כמאגר מידע של קנאביס רפואי וכיום היא הפלטפורמה הטכנולוגית המובילה להזמנה ואיתור של קנאביס רפואי בישראל המשרתתת אלפי מטופלים ועשרות בתי מרקחת המנפקים ומשנעים קנאביס רפואי ברחבי ישראל. 

🍀מוזמנים לאתר שלנו www.cannbis.co.il לחיפוש זנים, הזמנות, איסוף עצמי ומשלוחים

🍀בנוסף מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו ולהישאר תמיד מעודכנים בחדשות האחרונות

לוגו כאנביס

גידול קנאביס

כאנביס

מאמרי כאנביס

מאמרים

מטופלי קנאביס רפואי

צמח הקנאביס

קנאביס 101

קנאביס רפואי


כתבות נוספות

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה 26.1.23

דירוג זניםחיפוש זנים

מנגישים למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל את כל עדכוני הזנים במלאיי בתי המרקחת מהשבוע שחלף. זנים בקרוב במלאי טיקי רייןTiki RainT20/C424%גידול אינדור קנדי, Wagnersיבוא חברת IMCלהתראה אוטומטית כשהזן יגיע לבתי המרקחת…

סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – סאטיבה קנדית חדשה מבית Wagners

🍀 סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – זן קנדי חדש בגידול אינדור מבית Wagners

סקירת זןתפרחות

טיקי ריין Tiki Rain תפרחת קנאביס רפואי עתירת THC מסוג סאטיבה בקטגוריית T20/C4, גידול אינדור קנדי של המותג Wagners, יבוא של חברת IMC, בקרוב בבתי המרקחת השונים ברחבי הארץ. טיקי…

כל הזכויות שמורות כאנביס 2024 ©

|

אודות כאנביס

אתר כאנביס מרכז מלאי קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת בארץ ומציע שירותי איתור מלאי, הזמנת קנאביס רפואי, משלוחים ואיסוף עצמי, התראות על זמינות מלאי קנאביס בבתי מרקחת ועוד.

האתר פותח על ידי מטופלים עבור מטופלים ומייצג תמונה עדכנית 24/7 של מלאי הקנאביס הרפואי בארץ. בפלטפורמה תמצאו בתי מרקחת פרטיים כגון אורנים פארם בירושליים, ובית המרקחת גבעול בתל אביב; בתי מרקחת מרשת ש.ר.מ. כגון הנגב בבאר שבע וישראל ביהוד; וכמובן סניפי סופר פארם כמו גדרה, רמת ישי, גן יבנה ורבים נוספים המורשים לנפק קנאביס רפואי.

מעבר לקטלוג הנרחב, האתר עוזר לאתר זנים במחירים מוזלים, לחפש זני קנאביס בקטגוריות השונות (T20/C4, T15/C3 ועוד), לחתוך לפי סוג זן (סאטיבה, אינדיקה או היברידי), להשוות מחירים ואחוזי אצווה, לתת משוב וחוות דעת, ומרכז מידע רב על שוק הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם.