בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

תהליך הקציר של צמח הקנאביס

לכבוד חג השבועות: תהליך הקציר של צמח הקנאביס

לכבוד חג השבועות: תהליך הקציר של צמח הקנאביס

מאמריםקנאביס 101

חג השבועות החל בסוף השבוע הקרוב והפך למוכר יותר כחג הגבינות, ידוע גם כחג הקציר, ובעצם כך נקרא החג בפעם הראשונה שבה נזכר בתורה (שמות כ”ג, ט”ז), לרגל תחילת קציר החיטים. לכבוד החג רצינו לספר לכם קצת על איך עובד תהליך הקציר של צמח הקנאביס, בקנה מידה קטן ולא תעשייתי. אבל לפני הכל נציין כמובן כי גידול קנאביס ביתי הוא אינו חוקי במדינת ישראל.

חג הקציר
חג הקציר

כיצד לקבוע מתי צמח הקנאביס מוכן לקציר

לכל מגדל יש דעה שונה לגבי מתי לקטוף את צמחי הקנאביס שלו – חלקם אוהבים לקצור מוקדם בעוד אחרים מעדיפים מאוחר יותר. עת הקציר יכולה להיות תלויה גם בגורמים אחרים, כמו לוח הזמנים, מזג האוויר וכו’.

בגידול אאוטדור (גידול חוץ)קנאביס הוא צמח שנתי בעונה חמה, כך שאם גדל בחוץ, זמן הקציר מגיע בין ספטמבר לנובמבר בחצי הכדור הצפוני. כמובן שזה תמיד תלוי באקלים המקומי. 

בגידול אינדור (גידול פנים) – כאשר קנאביס גדל בסביבת אינדור צמחים נקצרים בדרך כלל כ-7-9 שבועות לאחר הפיכתם לפרח. זנים מסוימים עשויים לצרוך זמן רב יותר, חלק קצר יותר, זה כבר תלוי בזן. זני סאטיבה בדרך כלל צריכים קצת יותר זמן מזני אינדיקה

גידול בשיטת אאוטדור (גידול חוץ)
גידול בשיטת אאוטדור (גידול חוץ)
גידול בשיטת אינדור (גידול פנים)
גידול בשיטת אינדור (גידול פנים)

הדרך הטובה ביותר לדעת אם צמחי הקנאביס מוכנים לקציר, הן בגידול אאוטדור והן בגידול אינדור, היא להסתכל על:

  • הסטיגמות – הסטיגמות (Stigmas), הגדילים דמויי שערות של העלי (Pistil), מתחילות בצבע לבן ומתכהות בהדרגה לצהוב, כתום, אדום או חום במהלך הבשלת הצמח. 
  • הטריכומות הטריכומות הקריסטליות הדביקות על כל רחבי הצמח יהפכו משקופות ללבנות אטומות ולאחר מכן לצבעי ענבר. במהלך השינוי שלהם משקוף ללבן אטום ולענבר, טריכומות מגיעות לתכולת ה-THC המקסימלית שלהם. לאחר מכן, הן מתחילות להתפרק עקב חשיפה לחמצן וקרני UV.

הקולה העליונה, התפרחת המרכזית של הצמח, עשויה להבשיל מהר יותר מהפרחים התחתונים מכיוון שהיא מקבלת יותר אור ולכן ייתכן שיהיה צורך לקצור את צמח הקנאביס כאשר חלק מהפרחים בשלים וחלק פחות. 

אנטומיה של צמח הקנאביס
אנטומיה של צמח הקנאביס

בדרך כלל, זני קנאביס אשר מגיעים מאזורים קרובים לקו המשווה – זני סאטיבה – זקוקים לקיץ ארוך כדי להבשיל במלואם, בעוד שזני קנאביס אשר מגיעים מאקלים יותר קשה וקר – זני אינדיקה – נוטים להבשיל מוקדם יותר. מגדלי אאוטדור צריכים לשים לב למזג האוויר כל הזמן ואולי לקבל החלטה בזמן אמת מתי לקצור צמחים כדי לאזן בין שיא הבשלות לתנאים שעלולים לסכן את הקציר.

כל כמה זמן קוצרים קנאביס?

גם זה משתנה, תלוי אם מדובר בגידול אינדור או אאוטדור. כאשר מגדלים קנאביס בגידול אינדור, בעצם אפשר לקצור כמה שרוצים. לקנאביס יכול לקחת בין 3 ל-8 חודשים לגדול מזרע לקציר, כך שאפשר להתאים את זה לכמות גדולה של קצירים בכל שנה.

יותר קצירים פירושם יותר קנאביס טרי ולעתים קרובות יותר, אך זה גם יותר עבודה בניקוי בין קציר לקציר, יותר עבודת טרימינג וכו’. אם מתחילים את הגידול מייחור/שיבוט צמח קנאביס או שימוש בזרעי קנאביס אוטומטיים התהליך ייקח כמה שבועות פחות. 

בגידול אאוטדור, בגדול, קנאביס נקצר פעם אחת בשנה. ברוב האקלים, זרעים או שיבוטים יתחילו באביב, והקציר יגיע בסתיו. באזורים טרופיים מסוימים, אפשר “לסחוט” קציר שני בשנה בגלל מזג האוויר.

אפשר להגדיר את גידול האאוטדור כדי לקבל יותר מקציר אחד בשנה אם משתמשים בזרעי קנאביס אוטומטיים. לצמחי קנאביס מזרעים אוטומטיים יש מחזור חיים קצר יותר – הם פורחים בצורה “אוטומטית” כשהם מגיעים לגיל מסוים, במקום להתחיל את שלב הפריחה כאשר אור השמש מתחיל לרדת. בגלל זה, אפשר להתחיל לגדל סט של צמחים אוטומטיים בתחילת העונה, בסביבות מרץ או אפריל, לקצור אותם ביוני או ביולי, ואז להתחיל לגדל סט שני לקטיף בסתיו. כך אפשר לקבל יבולים מרובים, אך הצמחים יהיו קטנים יותר מכיוון שהם אוטומטיים.

זרעי קנאביס אוטומטיים
זרעי קנאביס אוטומטיים

מניעת אור היא טכניקה נוספת להשיג יבולים מרובים בשנה מגידול אאוטדור. ברזנט מונח מעל חממה כדי להוריד את כמות האור שמקבלים צמחי האאוטדור, מה שנותן את היכולת לשלוט במחזור הפריחה של הצמחים. כמו עם צמחים אוטומטיים, זה יאפשר לשלב קצירים חיצוניים מרובים בעונה. החיסרון בטכניקה זו הוא שצריך להחזיק חממה וציוד נוסף וצריך להניח ולהסיר את הברזנט כל יום. אם צמחי הקנאביס מקבלים יותר מדי אור אפילו ביום אחד, זה יכול לבלבל אותם ולהרוס את הפריחה והניצנים שלהם.

כיצד מתבצע תהליך קציר הקנאביס?

לפני שקוטפים וקוצרים, ישנן כמה דרכים שונות לקטוף או לקצור קנאביס, תלוי אם חותכים פרחים רטובים ישר מהצמח או יבשים שמאפשרים להם להתייבש קודם. 

תהליך קציר הקנאביס
תהליך קציר הקנאביס
  • בטרימינג (גיזום) רטוב, חותכים את הצמח, מסירים פרחים מענפים וחותכים, ורק אז מייבשים.
  • בטרימינג (גיזום) יבש, צמח הקנאביס נחתך ונתלה לייבוש במשך מספר ימים ורק כאשר הם מתייבשים ומגיעים ללחות טובה גוזזים את הענפים והעלים. 

כך או כך, בטרימינג רטוב או יבש, כדי לקצוץ את הצמחים יש להתחיל בכריתת ענפים גדולים, תוך הקפדה והתייחסות לניצנים עדינים. אם הצמחים קטנים, ייתכן שיהיה אפשר לחתוך אותם ישירות בבסיס, מעל האדמה. אם עושים טרימינג יבש, עדיף לחתוך ענפים בצורה שתעניק להם צורת וו בקצה אחד, מה שיקל על תלייתם. 

השלבים לאחר קציר הקנאביס

קיצוץ וגזירת הקנאביס (טרימינג) 

קיצוץ הקנאביס (טרימינג)
קיצוץ הקנאביס (טרימינג)

לאחר שקוטפים צמחי קנאביס, גוזזים אותם כדי להסיר עודפי חומר צמחי, להפחית את הלחות ולעצב את צורת הפרחים. עלי הסוכר, חתיכות ניצנים קטנות וטריכומות שנושרות (אשר בדר”כ קוראים להם אבקנים, קיף או פולן) יורדים מהצמח במהלך הגזירה, וכל האוסף הזה מכונה ביחד ‘טרים’ (Trim). לטרים אין השפעה חזקה כמו לפרחים מן הסתם, אבל עדיין יש בו טריכומות ובדרך כלל משתמשים בטרים להפקת שמן קנאביס, גליליות מוכנות וגם מיצויים שונים כמו חשיש (לא בישראל). לאחר קיצוץ וגזירת צמחי בקנאביס בקציר, ייבוש ויישון נאות הם חיוניים לפרחים. תהליכים אלו עוזרים לשמר ולהדגיש טעמים על ידי שמירה על טרפנים וקנבינואידים, תוך הפחתת הכלורופיל והיפטרות מהטעם הצמחי של הצמח.

ייבוש הקנאביס 

ייבוש הקנאביס
ייבוש הקנאביס

תהליך הייבוש ראשוני של הפרחים מתרחש בדרך כלל באוויר הפתוח – צמחים שזה עתה נקטפו יכולים לאבד עד 75% ממשקלם עקב איבוד לחות, כמו גם מקלות, גבעולים, ענפים ועלים שנכרתים. כאשר עושים טרימינג יבש, הייבוש קורה תחילה ולאחר מכן נגזמים הפרחים. בטרימינג רטוב, קורה ההפך. ייבוש הקנאביס לא צריך להיות מהיר מדי או איטי מדי – אם יהיה מהיר מדי, החלק החיצוני של הפרחים יהיה יבש והחלק הפנימי עדיין לח או רטוב, ואם הייבוש יהיה איטי מדי הפרחים עלולים לפתח עובש. לאחר שהפרחים נגזמו ויובשו, מניחים אותם במיכלים אטומים לשלב היישון או קיורינג. שלב זה עוצר את אובדן הלחות, משמר טעמים וניחוחות ומאפשר לפרחים לקבל את מלוא טעמם.

יישון הקנאביס (קיורינג)

יישון הקנאביס (קיורינג)
יישון הקנאביס (קיורינג)

שלב הקיורינג של הקנאביס נמשך בדרך כלל שבועיים עד חודש, והלחות בתוך המיכלים האטומים צריכה להיות בין 55%-65%. תהליך היישון של הקנאביס הוא היבט שלא מסתכלים עליו מספיק בגידול קנאביס. במהלך הקיורינג, הלחות ממשיכה לצאת ממרכז הפרח כלפי חוץ. טרפנים רבים, המעניקים לקנאביס את הריח והטעם הייחודיים שלו, רגישים למדי ויכולים להתכלות ולהתאדות בטמפרטורות נמוכות עד 50 מעלות צלזיוס. קיורינג איטי בטמפרטורות נמוכות ישמור על טרפנים טוב יותר מאשר ייבוש מהיר וחם. יישון נכון מאפשר גם לאחסן את הקנאביס לתקופות ארוכות מבלי לדאוג מעובש או התפרקות קנבינואידים וטרפנים. ניתן לאחסן פרחים שעברו תהליך קיורינג נכון בכלי אטום במקום קריר וחשוך עד שנתיים ללא אובדן משמעותי.

כתבות קשורות נוספות

האנטומיה, מבנה וחלקי צמח הקנאביס
כתבות נוספות האנטומיה, מבנה וחלקי צמח הקנאביס

מה הן טריכומות בצמח הקנאביס?
מה הן טריכומות בצמח הקנאביס?

מה הם טרפנים בקנאביס? כל מה שצריך לדעת על המרכיב החשוב בצמח
מה הם טרפנים בקנאביס? כל מה שצריך לדעת על המרכיב החשוב בצמח

מה הם קנבינואידים?
מה הם קנבינואידים?

מה זה קנאביס קראפט? הדור הבא של קנאביס איכותי מגיע לישראל
מה זה קנאביס קראפט? הדור הבא של קנאביס איכותי מגיע לישראל

מונחי קנאביס רפואי
מונחי קנאביס רפואי

כאנביס – פלטפורמה דיגיטלית לאיתור והזמנה באיסוף עצמי או משלוח של קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת המורשים לנפק קאנביס על פי משרד הבריאות. כאנביס מאפשרת הנגשת מידע, ממשק ידידותי ונוח למטופל, כמו כן אפשרות לחיפוש מלאי קנאביס רפואי מכל בתי מרקחת בארץ, עם כל התוצאות במקום אחד, כולל: השוואות מחירים של קנאביס רפואי בין בתי המרקחת השונים, חיפוש אצווה, ובנוסף אזור של מבצעים והנחות של כל הזנים הקיימים במלאיי בתי המרקחת בשוק הקנאביס הרפואי ובישראל בכלל בכל רגע נתון. כאנביס החלה כמאגר מידע של קנאביס רפואי וכיום היא הפלטפורמה הטכנולוגית המובילה להזמנה ואיתור של קנאביס רפואי בישראל המשרתתת אלפי מטופלים ועשרות בתי מרקחת המנפקים ומשנעים קנאביס רפואי ברחבי ישראל. 

🍀מוזמנים לאתר שלנו www.cannbis.co.il לחיפוש זנים, הזמנות, איסוף עצמי ומשלוחים

🍀בנוסף מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו ולהישאר תמיד מעודכנים בחדשות האחרונות

לוגו כאנביס

גידול קנאביס

כאנביס

מטופלי קנאביס רפואי

קנאביס 101

קנאביס רפואי

קציר

שבועות


כתבות נוספות

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה 26.1.23

דירוג זניםחיפוש זנים

מנגישים למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל את כל עדכוני הזנים במלאיי בתי המרקחת מהשבוע שחלף. זנים בקרוב במלאי טיקי רייןTiki RainT20/C424%גידול אינדור קנדי, Wagnersיבוא חברת IMCלהתראה אוטומטית כשהזן יגיע לבתי המרקחת…

סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – סאטיבה קנדית חדשה מבית Wagners

🍀 סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – זן קנדי חדש בגידול אינדור מבית Wagners

סקירת זןתפרחות

טיקי ריין Tiki Rain תפרחת קנאביס רפואי עתירת THC מסוג סאטיבה בקטגוריית T20/C4, גידול אינדור קנדי של המותג Wagners, יבוא של חברת IMC, בקרוב בבתי המרקחת השונים ברחבי הארץ. טיקי…

כל הזכויות שמורות כאנביס 2024 ©

|

אודות כאנביס

אתר כאנביס מרכז מלאי קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת בארץ ומציע שירותי איתור מלאי, הזמנת קנאביס רפואי, משלוחים ואיסוף עצמי, התראות על זמינות מלאי קנאביס בבתי מרקחת ועוד.

האתר פותח על ידי מטופלים עבור מטופלים ומייצג תמונה עדכנית 24/7 של מלאי הקנאביס הרפואי בארץ. בפלטפורמה תמצאו בתי מרקחת פרטיים כגון אורנים פארם בירושליים, ובית המרקחת גבעול בתל אביב; בתי מרקחת מרשת ש.ר.מ. כגון הנגב בבאר שבע וישראל ביהוד; וכמובן סניפי סופר פארם כמו גדרה, רמת ישי, גן יבנה ורבים נוספים המורשים לנפק קנאביס רפואי.

מעבר לקטלוג הנרחב, האתר עוזר לאתר זנים במחירים מוזלים, לחפש זני קנאביס בקטגוריות השונות (T20/C4, T15/C3 ועוד), לחתוך לפי סוג זן (סאטיבה, אינדיקה או היברידי), להשוות מחירים ואחוזי אצווה, לתת משוב וחוות דעת, ומרכז מידע רב על שוק הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם.