בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

בלוג

לוגו כאנביס

כָּאנְבִּיס

כתבות, סקירות, חוות דעת ועוד

קנאביס ונהיגה בישראל: מה אומר החוק ומהן התקנות החדשות המחכות לאישור

קנאביס ונהיגה בישראל: מה אומר החוק ומהן התקנות החדשות המחכות לאישור

קנאביס ונהיגה בישראל: מה אומר החוק ומהן התקנות החדשות המחכות לאישור

מאמריםקנאביס 101

אצל מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל חל בלבול גדול ותמידי בכל הנוגע לנהיגה תחת השפעת הסם, או במקרה שלהם, תחת השפעת התרופה שלהם. משרד הבריאות טוען שהוא מנסה לשים סוף לשאלה ולויכוח הארוך שנים, האם מבחינה חוקית אפשר לנהוג לאחר צריכת קנאביס. 

קנאביס ונהיגה
קנאביס ונהיגה

בשנת 2005 אישרה הכנסת את תיקון 72 לפקודת התעבורה, המגדיר כי כל מי שסם בגופו, מבלי קשר לשאלת הריכוז, מוגדר כ”שיכור” וצפוי לעונש של מינימום שנתיים פסילה לצד עונשים נלווים. תחת הגדרת “סם מסוכן” נכנסו סמים כגון הרואין ואקסטזי, וגם הקנאביס, רפואי או לא. 

משרד הבריאות מקדם תקנות לפיהן נהיגה בהשפעת קנאביס לא תיחשב אוטומטית כעבירה, ופרסם “טיוטה להערות הציבור לתיקון תקנות התעבורה”, ובה הצעה לתיקון המצב הנוכחי לפיו כל מטופלי הקנאביס הרפואי נחשבים אוטומטית ל”נהגים בשכרות”, משום ששרידי הצמח נשארים בדם לתקופה הרבה יותר ארוכה (שלושה שבועות ומעלה) מהשפעתו של הצמח על המטופל/ת (עד שלוש שעות).

יש להדגיש: נהיגה תחת השפעה ישירה של סמים, קלים או קשים, אינה חוקית, אבל שינוי החקיקה מבקש לעסוק דווקא במי שנמצאו בדמו רק שרידים של הסם, אבל הוא כבר אינו תחת השפעת הסם. לפי החוק תחת הגדרת “סמים מסוכנים” נמצאים בין היתר הרואין, אופיום, אקסטזי וגם מריחואנה, וכל מי שנתפס נוהג בהשפעתם מוגדר לפי החוק כ”שיכור” (במשמעות של חוסר יכולתו לשלוט ברכב תחת השפעה של חומרים כלשהם).

טיוטת תקנות התעבורה (סמים שאינם נחשבים סמים מסוכנים - קנבוס) של משרד הביראות, התשפ"ב-2022
טיוטת תקנות התעבורה (סמים שאינם נחשבים סמים מסוכנים – קנבוס) של משרד הביראות, התשפ”ב-2022

משרד הבריאות אומר בנושא כי “שימוש בקנביס משפיע על יכולת הריכוז וזמני התגובה, ואין מחלוקת בקרב אנשי המקצוע בארץ ובעולם שהשימוש מהווה גורם סיכון לתאונות במצבים מסוימים, בוודאי בסמוך לשימוש. אדם המשתמש בקנביס מספר פעמים ביום, עלול להיות בלתי כשיר רפואית לנהיגה. מבחינה משפטית חל איסור מוחלט לנהוג בעת שבגופו של הנהג קנביס או תוצרי פירוק של קנביס שיכולים להיות בגוף גם עד שלושה שבועות אחרי השימוש האחרון. משרד הבריאות פועל לפרסום תקנות שיאפשרו גם למטופלים שמקבלים קנביס לשימוש רפואי לנהוג בתנאים מסוימים, כתלות במשך הזמן שחלף מאז השימוש בקנביס וברמות הקנביס המצויות בנוזלי גוף (שתן או דם) של המטופל. כל עוד לא נכנסו לתוקף תקנות שכאלה, חל איסור משפטי לנהיגה לגבי כל אדם שבגופו קנביס או תוצרי הפירוק של הסם.”

בהגדרת “סם מסוכן” בפקודת התעבורה נקבע כי שר הבריאות רשאי להחריג מההגדרה סמים מסוימים. במשרד הבריאות הסבירו כי החרגה זו נקבעה מפני שחומרים רבים המוגדרים משפטית כסמים מסוכנים, הם תרופות ששימוש בהן אין בו בהכרח כדי להשפיע בתנאים מסוימים על כושר הנהיגה.

חוקי נהיגה וקנאביס בגרמניה
חוקי נהיגה וקנאביס בגרמניה

המשרד פרסם טיוטה של התקנות שמגדירים באיזה מצבים נהג שבגופו נמצא קנאביס לא ייחשב “שיכור”, ולא יואשם ב”נהיגה תחת השפעת סם מסוכן”. לפי התקנה המוצעת של משרד הבריאות, לה אפשר להגיב עד ה-17 באוגוסט, אדם יוכל לנהוג אם בגופו ימצאו עד 3 ננוגרם של THC (החומר הפסיכואקטיבי בקנאביס) לכל מיליליטר דם בגוף, או עד 6 ננוגרם THC לכל מיליליטר פלסמה-סרום בגוף. וכל זאת, בתנאי שנוהגים ברכב פרטי (לא כולל נהגים חדשים) ולא מצויים בגוף סמים אחרים או אלכוהול. אלו נתונים מאוד מדויקים אמנם, אך לא עוזרים לאזרחים להבין באמת כמה הם יכולים לצרוך כדי שיהיה להם מותר חוקית לנהוג. 

בית המשפט הפציר במשרד הבריאות להבהיר את החוק ולקדם תקנות בנושא כמה פעמים בעבר במסגרת פסקי דין. על פי החוק הקיים, אפילו מטופלים בקנאביס רפואי ברישיון נחשבים לעבריינים כשהם נוהגים ובדמם מצוי קנאביס.

נהיגה עם שרידי THC בדם לא תיחשב עבירה לפי התקנות החדשות של משרד הבריאות
נהיגה עם שרידי THC בדם לא תיחשב עבירה לפי התקנות החדשות של משרד הבריאות

בעבר ניסו במשה”ב לאכוף תקנות בנושא, למשל, מטופלי קנאביס רפואי עם מינון של עד 50 גרם בחודש אשר צרכו קנאביס רפואי בריכוז של עד 15% THC (כלומר צרכו רק מוצרי קנאביס רפואי בקטגוריית T15/C3) ואשר לא צרכו אותו ב-12 השעות האחרונות היו יכולים לנהוג בלי בעיה ובצורה חוקית. אך כמובן, זוהי תקנה שמאוד קשה לשוטרים לאכוף.

המשטרה אף הצטיידה בערכות לבדיקת כמות ה-THC בגוף הנהג על סמך בדיקת רוק מהירה, אולם מדובר רק בבדיקת סינון, כמו נשיפון במקרה של בדיקות אלכוהול, שאחריו יש צורך בבדיקות נוספות, למשל ינשוף או בדיקת דם שקבילים בבית המשפט. בדיקה חיובית ל-THC ברמות האסורות בערכות הרוק תחייב ביצוע בדיקה מהימנה יותר בחדר מיון, מה שיחייב ליווי של שוטר, ולא יאפשר בדיקות בהיקפים גדולים. כלומר, גם עם המשטרה תתחיל לבדוק נהגים באופן מסיבי, יהיה מאוד קשה לאכוף את התקנות. 

ינשוף הקנאביס לבדיקת כמות ה-THC בגוף
ינשוף הקנאביס לבדיקת כמות ה-THC בגוף

לפי דבריו של הפסיכיאטר ד”ר אהרן פלשמן, מומחה בפסיכיאטריה כללית ופסיכיאטרית ילדים “אנשים שמעשנים קנאביס מעדיפים לא לנהוג (תחת ההשפעה). אלכוהול משפיע על השיפוט ונתן לאנשים את ההרגשה שהם יכולים לנהוג למרות שהם ממש לא יכולים. אלה הם לא התופעות של קנאביס. אדם ששתה אלכוהול חושב שהוא יכול לנהוג, למרות שאיננו יכול. אדם שעישן קנאביס חושב שהוא לא יכול לנהוג, למרות שהוא יכול”. הבדל משמעותי למדי בין השניים שנמצאים תחת ההגדרה של “שיכור”. 

כאמור התקנות החדשות בנוגע לנהיגה וקנאביס, אם רפואי או לא, פורסמו לכלל הציבור עד ה-17 לאוגוסט, וככל הנראה לאחר מכן יאושרו ויעברו. בעצם לפי החוק החדש אם יעבור, גם אדם הסובל ממחלה ומקבל קנאביס במרשם רופא וגם זה שרוכש קנאביס בטלגראס לצרכי פנאי, בעיני החוק שניהם “שיכורים” במידה שווה.

ברלב”ד, הרשות הלאומית לביטחון בדרכים מתנגדים לתקנה, שהייתה אמורה במקור לחול רק על מטופלי קנאביס רפואי, אבל הורחבה כך שתחול על כל נהג. “איננו מתנגדים לטיוטת התקנות בנוסח המקורי שלה, אשר התייחס לצרכני קנאביס רפואי” אומרים ברלב”ד, “עם זאת, הבהרנו כי נדרש לקיים מחקר מקדים אשר ילווה את השינוי ויחל עוד בטרם השינוי בדין. הרלב”ד הציפה את הנושא מול משרד התחבורה והבהירה כי היא נכונה להוביל את המחקר, שהכרחי על מנת לנתח את השפעות הלגליזציה על בטיחותם של כלל משתמשי הדרך. לדעתנו, אין מקום לתיקון המוצע כעת על ידי משרד הבריאות”.

ובינתיים, בישראל קיימים כ-116,000 מטופלים בעלי רישיון לקנאביס רפואי אך לפי הנתונים, מספר תאונות הדרכים בישראל לא גדל. נתון משמעותי עבור אלו הטוענים שזה יגמר באסון כמו נציגת הרשות למלחמה בסמים שאמרה בעבר כי “זה מתחיל בכמה אלפי מטופלים עם קנאביס רפואי וזה יגמר במאה אלף נהגים מסטולים על הכביש, אתם יודעים כמה תאונות יהיו כאן?” תרחיש כאמור שלא קרה. 

למה מטופלים בישראל צריכים להכריע בין צריכת קנאביס לרשיון הנהיגה, מאקו
למה מטופלים בישראל צריכים להכריע בין צריכת קנאביס לרשיון הנהיגה, מאקו

עבור מטופלי קנאביס רבים החוק החדש מייצר “שכרות משפטית” במקום שאין שום שכרות או השפעה בפועל ופוגע באנשים חולים הזקוקים לתרופה היומיומית שלהם. מטופלים זועקים כי משרד הבריאות בעצם לא תיקן כלום, וכי הרף למדד ה”שכרות” נמוך מדי.

עמותת הקנאביס הרפואי אשר הוקמה בשנת 2016 על ידי מטופלים עבור קידום זכויותיהם של המטופלים והנזקקים לטיפול בקנאביס רפואי, הגישה את עמדתה השלילית נגד התקנות החדשות “לאור הפגיעה הקשה שמהוות תקנות אלו בזכותם של המטופלים בקנאביס רפואי לחופש תנועה ולשיוויון”.

העמותה כתבה על התקנות החדשות כי “לא רק שאין בהן כדי להקנות ולו הגנה מינימלית לזכותם המטופלים בקנאביס רפואי כטיפול רפואי כדין לחופש תנועה לפי ס’ 5 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו והעדר אפליה לפי ס’ 4 לחוק זכויות החולה התשנ”ו-1996 ,אלא שאדרבה – תקנות התעבורה המוצעות יעניקו – באופן אירוני במיוחד – הגנה מפני החוק למשתמש הפנאי, אותו הצרכן הארעי שבוחר מעת לעת ומרצונו החופשי לצרוך כמות מזערית של קנאביס ובלא שום היתר בדין, בעוד שאת המטופל בקנאביס רפואי – אותו האזרח שנסיבות חייו הקשות כפו עליו ועל רופאיו להעניק לו טיפול זה לשם הקלה על סבלו ואין הוא בוחר לצרכו אלא ל שם בריאותו וחייו ממש – תקנות חדשות מוצעות אלו בהכרח יהפכו לעבריין בכל נסיבות שהן, ולחילופין לאסיר מכורח בביתו”. 

עמדת עמותת הקנאביס הרפואי לטיוטת התקנות החדשות של משרד הבריאות
עמדת עמותת הקנאביס הרפואי לטיוטת התקנות החדשות של משרד הבריאות

עמדת עמותת הקנאביס הרפואי היא כי יש לקבוע בתקנות הבחנה ברורה בין הנוהג תחת השפעת קנאביס במינון כלשהו בגין מרשם רופא ובהיתר כדין, ובין הנוהג תחת השפעת קנאביס בגין צריכת פנאי. העמותה מדגישה כי אין זה מתקבל על הדעת שאזרחיה החולים ביותר של מדינת ישראל – הם האוכלוסיה המטופלת בקנאביס רפואי כטיפול “קו אחרון” – ייענשו במעצר בית ושלילת זכותם לחופש תנועה אך ורק בגין מחלתם והטיפול לו הם נזקקים, בו בזמן ש יותקנו תקנות המאפשרות לכל צרכן פנאי מבחירה ומרצון להתיישב מאחורי ההגה באופן חוקי. 

עוד הוסיפה העמותה את דבריו של הטוקסיקולוג ד”ר שלמה אלמוג, אשר שימש בוועדת ההיגוי לסוגיה זו במסגרת משרד הבריאות בשנים עברו – “אני מעריך שיש קונצנזוס רחב שאוכלוסיית החולים שנוטלים קנבוס רפואי, היא שונה במהות מאשר כלל האוכלוסייה במדינה שצורכת קנבוס. יש הבדל מאד יסודי ביניהם, כאשר הרעיון הוא שלגבי אנשים שלוקחים קנבוס רפואי ברישיון, צריך למצוא להם איזה שהוא פתרון באופן שגם יוכלו להמשיך להשתמש בקנבוס רפואי כתרופה על פי מצוות הרופא שלהם, וגם – ולא פחות חשוב – להגיע למצב שבו אנחנו כחברה, כמדינה, ניקח איזה סיכון מסוים בזה שהם נוהגים, אבל שהסיכון הזה יהיה סיכון מושכל, שנדע בדיוק את גודלו, שנדע מה 3 המשמעויות שלו ושניקח אותו על עצמנו, אם נחליט שאנחנו רוצים את זה. זה הרעיון.” 

כתבות קשורות נוספות

לאן הולך שוק הקנאביס הרפואי בישראל? שוחחנו עם מומחים מהתעשייה בנושא
לאן הולך שוק הקנאביס

איך מקבלים רישיון לקנאביס? תהליך אישור לקנאביס רפואי לפי הנחיות היק”ר
איך מקבלים רישיון

עתיד ירוק: לאן צועד שוק הקנאביס – ועידת הבריאות של ידיעות אחרונות 2022
עתיד ירוק

קנאביס רפואי למטופל המתחיל – שאלות ותשובות
שאלות תשובות

כאנביס – פלטפורמה דיגיטלית לאיתור והזמנה באיסוף עצמי או משלוח של קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת המורשים לנפק קאנביס על פי משרד הבריאות. כאנביס מאפשרת הנגשת מידע, ממשק ידידותי ונוח למטופל, כמו כן אפשרות לחיפוש מלאי קנאביס רפואי מכל בתי מרקחת בארץ, עם כל התוצאות במקום אחד, כולל: השוואות מחירים של קנאביס רפואי בין בתי המרקחת השונים, חיפוש אצווה, ובנוסף אזור של מבצעים והנחות של כל הזנים הקיימים במלאיי בתי המרקחת בשוק הקנאביס הרפואי ובישראל בכלל בכל רגע נתון. כאנביס החלה כמאגר מידע של קנאביס רפואי וכיום היא הפלטפורמה הטכנולוגית המובילה להזמנה ואיתור של קנאביס רפואי בישראל המשרתתת אלפי מטופלים ועשרות בתי מרקחת המנפקים ומשנעים קנאביס רפואי ברחבי ישראל. 

🍀מוזמנים לאתר שלנו www.cannbis.co.il לחיפוש זנים, הזמנות, איסוף עצמי ומשלוחים

🍀בנוסף מוזמנים להירשם לניוזלטר שלנו ולהישאר תמיד מעודכנים בחדשות האחרונות

לוגו כאנביס

יקר

כאנביס

מאמרי כאנביס

מאמרי קנאביס

מטופלי קנאביס רפואי

משה"ב

נהיגה

קנאביס רפואי

תקנות חדשות


כתבות נוספות

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה

עדכוני קנאביס רפואי תפרחות ושמני קנאביס רפואי, סיכום השבוע שהיה 26.1.23

דירוג זניםחיפוש זנים

מנגישים למטופלי הקנאביס הרפואי בישראל את כל עדכוני הזנים במלאיי בתי המרקחת מהשבוע שחלף. זנים בקרוב במלאי טיקי רייןTiki RainT20/C424%גידול אינדור קנדי, Wagnersיבוא חברת IMCלהתראה אוטומטית כשהזן יגיע לבתי המרקחת…

סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – סאטיבה קנדית חדשה מבית Wagners

🍀 סקירת זן קנאביס רפואי טיקי ריין – זן קנדי חדש בגידול אינדור מבית Wagners

סקירת זןתפרחות

טיקי ריין Tiki Rain תפרחת קנאביס רפואי עתירת THC מסוג סאטיבה בקטגוריית T20/C4, גידול אינדור קנדי של המותג Wagners, יבוא של חברת IMC, בקרוב בבתי המרקחת השונים ברחבי הארץ. טיקי…

כל הזכויות שמורות כאנביס 2024 ©

|

אודות כאנביס

אתר כאנביס מרכז מלאי קנאביס רפואי מכל בתי המרקחת בארץ ומציע שירותי איתור מלאי, הזמנת קנאביס רפואי, משלוחים ואיסוף עצמי, התראות על זמינות מלאי קנאביס בבתי מרקחת ועוד.

האתר פותח על ידי מטופלים עבור מטופלים ומייצג תמונה עדכנית 24/7 של מלאי הקנאביס הרפואי בארץ. בפלטפורמה תמצאו בתי מרקחת פרטיים כגון אורנים פארם בירושליים, ובית המרקחת גבעול בתל אביב; בתי מרקחת מרשת ש.ר.מ. כגון הנגב בבאר שבע וישראל ביהוד; וכמובן סניפי סופר פארם כמו גדרה, רמת ישי, גן יבנה ורבים נוספים המורשים לנפק קנאביס רפואי.

מעבר לקטלוג הנרחב, האתר עוזר לאתר זנים במחירים מוזלים, לחפש זני קנאביס בקטגוריות השונות (T20/C4, T15/C3 ועוד), לחתוך לפי סוג זן (סאטיבה, אינדיקה או היברידי), להשוות מחירים ואחוזי אצווה, לתת משוב וחוות דעת, ומרכז מידע רב על שוק הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם.